Založit novou webovou stránku nebo e-shopChci nový web

BVP A OT

K převratnému vývoji obrněných vozidel došlo především v průběhu 2. světové války. Bojové zkušenosti ukázaly, že tankové jednotky bez podpory pěchoty často utrpěly velké ztráty. Tanky se totiž neobešly bez účinné pomoci v důsledku zavádění efektivnějších protitankových zbraní. Zpočátku byla přeprava podpůrné pěchoty na bojiště řešena tankovým výsadkem (pěchota se převážela na korbách tanků) nebo motorizovanou pěchotou (na nákladních autech).

Takto přepravované jednotky však byly velmi zranitelné, což vedlo k vývoji dokonalejších vozidel, schopných dopravit pěšáky přímo na bojiště. Prvními typy ve výzbroji byla lehce pancéřovaná vozidla, obrněné transportéry (OT), disponující jen malorážovou výzbrojí.. V důsledku zvyšování palebné síly dostaly pozdější OT silnější pancéřování a účinnější výzbroj. Dopravní prostředek se tak postupně vyvinul v bojové vozidlo.

Po skončení války začaly armády zařazovat do své výzbroje kolová i pásová obrněná vozidla pěchoty, která svými vlastnostmi a vzhledem často připomínala lehké tanky. Disponovaly otočnou věží s hlavní výzbrojí a prostorem pro přepravu cca 8 až 10 mužů. Příkladem československých vozidel této kategorie je kolový OT-64 SKOT (střední kolový obrněný transportér) či OT-64C s věží a kulometem ráže 14,5 mm. Pásový typ představoval OT-62 TOPAS (transportér obrněný pásový), který byl stejně jako jeho kolový současník obojživelný.

Novou kategorii v rodině obrněných vozidel představoval v roce 1967 sovětský BMP-1, vyzbrojený 73mm kanonem a protitankovými řízenými střelami (PTŘS). Podvozek tohoto prvního bojového vozidla pěchoty byl odvozen od lehkého tanku PT-76, ovšem kvůli nízkému profilu korby byl prostor pro osmičlenný výsadek velmi stísněný a nepohodlný. Západní státy začaly brzy vyrábět vlastní typy bojových vozidel pěchoty a proto bylo v SSSR vyvinuto nové vozidlo s označením BMP-2.

BMP-2, které se poprvé představilo na přehlíce na Rudém náměstí v roce 1982, bylo vyzbrojeno 30mm automatickým kanonem a modernějšími PTŘS. Prostor pro tříčlennou osádku a sedmičlenný výsadek však byl stále značně omezený. V Československu byly vyráběny oba typy sovětských bojových vozidel pěchoty jako BVP-1 a BVP-2, přičemž velká část z nich byla exportována (mj. do Sýrie). Na základě BVP u ná byla vyvinuta celá řada speciálních verzí (např. Sněžka či OT-90).

Armáda České republiky v současnosti aktivně používá BVP-2 u 7. mechanizované brigády, zatímco vozidla BVP-1 jsou uskladněna. Vzhledem k blížícímu se konci životnosti českých bojových vozidel pěchoty byla vyvinuta slovensko-česká modernizovaná varianta BVP-M2 SKCZ "Šakal".

TOPlist