Založit novou webovou stránku nebo e-shopChci nový web

MU-2/II

Prototyp tančíku Škodových závodů MU-2/II (Foto: archiv, volné dílo)

Na počátku roku 1931 vznikl ve Škodových závodech v Plzni projekt tančíku MU-2/II. Označení nového typu opět vycházelo z dobového termínu „Malý útočný vůz“, číslo 2 značilo pohon dvouválcovým motorem Škoda a římská II stroj druhého typu (původní projekt nesl označení MU-4, tj. měl disponovat čtyřválcovým motorem). Rukověť pro aspiranty a důstojníky v záloze z roku 1936 uvádí: „Tančíky jsou vozidla vzniklá z původního anglického vozu Carden-Loyd.“ A právě tančík MU-2/II měl reagovat na takticko-technické nedostatky britského originálu.

V první řadě bylo jako nevýhodné shledáno umístění zbraní v čelní desce vozidla, kde měly značně omezené palebné pole. Stejně tak možnost pozorování a výhledu posádky nebyla na výši. Tančík MU-2/II, jehož projektový výkres spatřil světlo světa 16. dubna 1931, se proto lišil zejména umístěním výzbroje v otočné věži, která měla vyřešit výše uvedené nedostatky. Vzhled stroje jinak nevybočoval z obvyklého standardu Carden-Loyd (podvozek MU-2/II byl ostatně jeho bezlicenční napodobeninou), neboť jeho korba dosahovala v bojovém prostoru výšky pouhých 68 centimetrů.

Podvozek tančíku byl inspirován anglickým vzorem Carden-Loyd (Foto: archiv, volné dílo)

Věž válcovitého tvaru o průměru 875 mm byla umístěna excentricky vlevo na přední části korby a nacházela se v ní hlavní a jediná zbraň tančíku – těžký kulomet Schwarzlose vz. 7/24 ráže 7,92 mm (s 3500 nábojů v pásech). Napravo od věže vystupovala z trupu krabicová nástavba pro řidiče, jenž měl k dispozici průzory v její přední a boční části. Tato budka „překážela“ otáčení věže, která tak měla odměr omezen na 290 stupňů, náměr kulometu byl v rozsahu -10 až +30 stupňů. K nástupu a výstupu dvoučlenné posádky sloužily dvoudílné poklopy ve stropu věže i nástavby.

Prototyp tančíku měl korbu a věž svařovanou z měkkých ocelových plechů o síle 4 a 5,5 mm. Na bocích se v konzolách nacházely dvě dvojice pojezdových kol s pryžovými obručemi, které byly odpruženy podélnými listovými pery. Pojezdový pás byl široký 145 mm a jeho jednotlivé články měly na vnějších hranách dva vodící výstupky – tzv. korýtkové vedení. Na horní straně byly pásy vedeny pomocí podpěrných kladek (na každé straně čtyři). Vepředu se nacházela ozubená hnací kola, zatímco zadní vodicí kola byla hladká a pomocí šroubu je bylo možné podélně přestavovat a upravovat tak napnutí pásů.

Excentricky umístěná věž byla vyzbrojena těžkým kulometem vz. 7/24 (Foto: archiv, volné dílo)

Tančík MU-2/II byl poháněn motorem Škoda, řadový vodou chlazený dvouválec – s válci o průměru 112x140 mm – o celkovém zdvihovém objemu 2760 ccm. Motorový prostor byl oddělen od bojového přepážkou. Maximální výkon činil 36 koní, tj. 26,8 kW při 1800 otáčkách za minutu. Z převodovky se suvnými koly přecházel hřídelem náhon přes diferenciál na ozubená hnací kola, která zapadala do otvorů mezi výstupky korýtkového vedení pásu. Dosažení rychlosti v rozmezí 4 – 40 km/h umožňovala převodovka s pěti stupni pro jízdu vpřed a jedním vzad. Výkon motoru stačil ke zdolání 45° stoupání, stejnou hodnotu vykazovala i příčná a podélná stabilita.

Terénní vlastnosti tančíků byly všeobecně nedostatečné, nejinak tomu bylo u MU-2/II (Foto: archiv, volné dílo)

Přestože měl projekt tančíku Škoda MU-2/II odstranit nedostatky původního vzoru, zkoušky a následné hodnocení vojenské správy poukázaly na závažné problémy. Slabé pancéřování nemohlo odolat pěchotní průbojné munici, dvoučlenná osádka byla doslova namačkána ve velice omezeném bojovém prostoru a možnosti pozorování a výhledu z vozidla věžová koncepce příliš nezlepšila. Po odmítnutí ze strany armády byl jediný prototyp krátce zkoušen jeho výrobcem a vzhledem k minimálním exportním vyhlídkám sešrotován jako neperspektivní v roce 1933.

Navzdory kritice tančíků nakonec ministerstvo národní armády prosadilo zavedení 70 tančíků Praga P-I (Tč vz. 33) do výzbroje armády. V průběhu jejich služby se však prokázaly veškeré obavy, které vedly k odmítnutí typu MU-2/II.

 

Typ vozidla tančík
Výrobce Škodovy závody, Plzeň
Označení výrobce MU-2/II
Výroba 1931
Počet vyrobených kusů 1
Označení čs. armády nezavedeno
Evidenční čísla -
Jiné označení -
Export žádný
Hmotnost 2,2 t
Měrný tlak -
Délka 3,13 m
Šířka 1,724 m
Výška 1,44 m
Světlá výška 0,285 m
Pancéřování 4 - 5,5 mm
Výzbroj

1 x těžký kulomet

Schwarzlose vz. 7/24 ráže 7,92 mm

Zásoba munice 3400
Osádka 2
Typ motoru Škoda
Počet válců 2
Rozměry válců 112x140 mm
Objem válců 2760 ccm
Výkon 36 ks (26,8 kW)
Rychlost 40 km/h
Dojezd -
Stoupání 45°
Stupeň 0,5 m
Příkop 1 m
Brod 0,5 m

 

Zdroje

FRANCEV, Vladimír, KLIMENT, Charles K. Československá obrněná vozidla 1918-1948. Vyd. 1. Praha: Naše vosjko, resp. 2. (Ares), 2004, 375 s. ISBN 80-86158-40-3 (Ares), ISBN 80-206-0743-9 (Naše vojsko).

PEJČOCH, Ivo. PEJS, Oldřich. Obrněná technika 5: Střední Evropa 1919-1945 (I. část). Vyd. 1. Praha: Ares a Jan Vašut, 2004, 375 s. ISBN 80-86158-32-2 (Ares), ISBN 80-7236-317-4 (Jan Vašut).

 

 

TOPlist