Založit novou webovou stránku nebo e-shopChci nový web

OT-90

Typ OT-90 si vysloužil přezdívku "Havlův tygr" (Foto: Karel Šubrt, CC BY-SA 3.0)

Obrněný transportér OT-90 je bojové pásové pancéřované vozidlo, které bylo vyvinuto v 90. letech na podvozku BVP-1. Hlavním důvodem vzniku této verze bylo přistoupení České republiky ke Smlouvě o konvenčních ozbrojených silách v Evropě (CFE), kdy došlo k omezení počtu vozidel vyzbrojených kanony větší ráže (BVP-1 je vyzbrojen zbraní ráže 73 mm). U části vozidel typu BVP-1 tedy došlo k nahrazení původní věže za novou, resp. za jednomístnou věž pochazející z kolových obrněných transportérů OT-64 SKOT.

Výsledný typ OT-90 se ovšem v důsledku vynucených zásahů do konstrukce a vybavení původního vozidla potýkal se zhoršenými manévrovacími a plavebními schopnostmi. Příčinou byla především instalace vyšší věže a změna těžiště vozidla. Tyto problémy se podařilo částečně vyřešit u modernizovaných verzí OT-90M1 a M2. Druhá zmíněna verze již měla elektrické ovládání věže a její balistickou odolnost zvyšovalo přídavné pancéřování. Podobně jako v případě typu BVP-1 byla i od OT-90 odvozena řada dalších typů a speciálních pásových vozidel, přičemž některé z nich jsou stále v aktivní službě. Základní bojová verze však byla postupně vyřazena a v současnosti již není u bojových útvarů AČR využívána.

Prostor roje je podobně jako u ostatních "východních" BVP velmi stísněný (Foto: Karel Šubrt, CC BY-SA 3.0)

Osádku OT-90 tvoří velitel, řidič, střelec, nabíječ a sedmičlenný roj, který má k dispozici dvě střílny pro kulomety a sedm pro samopaly. OT-90 využívá podvozek i pohonnou soustavu BVP-1, tj. vznětový, čtyřtaktní, kapalinou chlazený šestiválec o výkonu 221 kW. Vozidlo dosahuje maximální rychlosti 65 km/h, maximální rychlost plavby činí 7,3 km/h vpřed a 2 km/h vzad. Bojová hmotnost dosahuje 12 400 kg.

Upravena byla původní pancéřová korba, prostor řidiče, bojový prostor i prostor roje. Nejviditelnější změnou je upravená střelecká věž z OT-64, uložená na osmiboké základně navařené na korbě. Ve věži je lafetován velkorážný kulomet KPVT ráže 14,5 mm (s 500 ks nábojů, maximální dostřel do 2000 m a kadence 550 až 600 ran/min.) a spřažený kulomet PKT ráže 7,62 mm (s 2000 ks nábojů). Náměr kulometů se pohybuje v rozsahu -5° až +30°, odměr je kruhový. Ve vozidle je nainstalována řada speciálního zařízení (tepelné zadýmovací zařízení, zařízení k ochraně proti účinkům ZHN, protipožární zařízení), spojovací prostředky, výstroj a příslušenství atd.

Instalování věže z OT-64 se nakonec ukázalo jako více než problematické (Foto: Karel Šubrt, CC BY-SA 3.0)

 

Odvozené varianty

  • OT-90VP - velitelská varianta s rozšířeným komunikačních a navigačním vybavením a šestičlennou osádkou
  • VP-90 a VP-90M1 - velitelské pracoviště
  • VOV-1p a VOV-2p - velitelské obrněné vozidlo, štábní pracoviště pro mobilní místa velení mechanizovaných útvarů
  • OT-90DP (DP-90) - dělostřelecká pozorovatelna
  • LOS - lehký průzkumný a pozorovací komplet
  • VPV - obrněné vyprošťovací pásové vozidlo
  • DTP-90/72 - dílna technické pomoci
  • DTP-90M, v AČR jako DTP-95/72 a DTP-95/BVP - modernizovaná dílna technické pomoci
  • OZ-90 - odsunové zdravotnické vozidlo
  • OT-90 AMB-S - ambulance sanitní
  • MPP-40p - mobilní přístupová provozovna

 

 

Seznam použitých zdrojů

KOLMAŠ, Vojtěch, KOHOUTEK, Jaroslav, VYMĚTAL, Jindřich. Katalog automobilní a pásové techniky používané v AČR. Praha: Ministerstvo obrany České republiky - Agentura vojenských informací a služeb, 2007, 222 s.

ZDOBINSKÝ, Michal. Bojová vozidla pěchoty. Praha: Naše vojsko, 2009, 149 s. ISBN 978-80-206-1045-4.

TOPlist