Založit novou webovou stránku nebo e-shopChci nový web

PA-I

Obrněný automobil Škoda PA-I (Foto: archiv, volné dílo)

Prototyp jednoho z prvních obrněných automobilů československé konstrukce, Škoda-Praga L, sice armáda zakoupila, ale vznesla řadu připomínek a návrhů, které zástupci Škodových závodů slíbili promítnout do nového typu. Autorem ideového projektu byl referent pro obrněné vlaky a automobily při V. odboru MNO, poručík František Berger, někdejší velitel obrněného vlaku č. 8. Výroba byla zahájena na konci roku 1922 a již v příštím roce byly dokončeny dva prototypy vozidla PA-I, tj. pancéřového automobilu typu I, přezdívaného pro svůj charakteristický tvar korby „Žehlička“.

Dřevěný model nového typu obrněného auta Škodových závodů (Foto: archiv, volné dílo)

Na rozdíl od předchozích typů obrněných aut nevyužíval PA-I upravený podvozek z nákladního automobilu, ale originální podvozek s náhonem na všechna čtyři kola. Dalším charakteristickým znakem bylo zdvojené řízení, protože obě nápravy byly volitelně řiditelné a ve vozidle se nacházely dva řidičské posty. Díky tomu byla možná jízda oběma směry stejnou rychlostí a především lepší ovladatelnost na úzkých silnicích, kde by se jinak těžká a velká vozidla musela otáčet. U vozidla PA-I stačilo, když druhý řidič reverzní pákou přepojil řízení a náhon na opačné nápravy.

Konstrukce vozidla se vyznačovala symetrickou korbou z nýtovaných pancéřových plechů o síle 3 a 5,5 mm. Centrálně umístěná věž byla vyzbrojena párem vodou chlazených těžkých kulometů Maxim 08 ráže 7,92 mm v samostatných lafetách, pro které bylo k dispozici 3500 nábojů. Rámový podvozek měl náhon na všechna čtyři kola (4x4), resp. pro jízdu jedním směrem 4x2. Rozvor pevných os činil 3800 mm a rozchod kol opatřených mechanickými brzdami 1600 mm.

Charakteristický tvar korby a věže se dvěma hlavněmi těžkých kulometů (Foto: archiv, volné dílo)

Pohon zajišťoval ve Škodových závodech licenčně vyráběný zážehový motor Hannomag WD-70HP, čtyřválec s vodních chlazením, cirkulačním mazáním a ventily typu SV. Válce o průměru 135x170 mm byly po dvou slité v jeden blok a jejich celkový zdvihový objem byl 9733 ccm. Motor dosahoval nejvyššího výkonu 70 ks (51,84 kW) při 1400 otáčkách za minutu, což umožňovalo vozidlům PA-I dosáhnout nejvyšší rychlosti až 70 km/h.

Palivová nádrž pojala 70 litrů paliva, což vystačilo na operační dojezd cca 200 kilometrů. Karburátor byl typu Zenith T.D.48K, palivo přiváděly dva nasávače Espero přes čistič Palas a elektromagnetický zapalovač byl typu Bosch ZR4. Převodovka byla čtyřrychlostní pro jízdu vpřed i vzad, směr jízdy se měnil reverzním zařízením a oboustranné bylo i řízení. Osádku tvořili dva řidiči a 2 až 3 muži. Kamufláž byla pětibarevná v podobě skvrn diamantového vzoru barev tmavě zelené, khaki, červenohnědé, světlé šedé a okrové.

Vozidla dostala zajímavou pětibarevnou kamufláž (Foto: archiv, volné dílo)

Oba prototypy byly 2. srpna 1923 dodány Praporu útočné vozby v Milovicích a následně se podrobily vojskovým zkouškám, jejichž výsledky nedopadly pro vozy PA-I právě příznivě. Komise sice ocenila konstrukční řešení, ale námitky měla ohledně omezeného bojového prostoru, malé světlé výšky, nevyhovující příčné stability či chlazení motoru a také nedostatečné výzbroje. Navzdory výhradám armáda obě vozidla odkoupila, ovšem s podmínkou, že je výrobce upraví alespoň k výcvikovým účelům.

Kolona obrněých aut vedená dvěma automobily PA-I, které nasledují vozidla PA-II (Foto: archiv, volné dílo)

Práce na úpravách se vlekly a armáda se vozů PA-I, neoficiálně označovaných jako OA vz. 23, dočkala až v roce 1929. Vozidla obdržela pořadová čísla 16 a 17, resp. evidenční čísla N IX-9 a N IX-10 a sloužila u jednotek útočné vozby k výcviku. V roce 1932 je převzal Zbrojně technický úřad č. 1 v Plzni ke zkušebním účelům a o rok později jim byla přidělena nová evidenční čísla 13.239 a 13.240. Jejich další osud po okupaci v březnu 1939 není znám.

Ukořistěná obrněná auta PA-I a PA-III  (OA vz. 27) čekají na svůj osud v rukou Němců (Foto: archiv, volné dílo)

 

Typ vozidla obrněný automobil
Výrobce Škodovy závody, Plzeň
Označení výrobce PA-I
Výroba 1923
Počet vyrobených kusů 2
Označení čs. armády PA-I
Evidenční čísla N IX-9 a 10, od 1933 13. 239 a 240
Jiné označení neofic. OA vz. 23, přezd. "Žehlička"
Export žádný
Hmotnost 7,6 t
Měrný tlak -
Délka 6,6 m
Šířka 2,26 m
Výška 2,74 m
Světlá výška 0,4 m
Pancéřování 3 - 5,5 mm
Výzbroj 2 x těžký kulomet Maxim 08 ráže 7,92 mm
Zásoba munice 3500
Osádka 4 - 5
Typ motoru Škoda, licence Hannomag WD-70HP
Počet válců 4
Rozměry válců 135x170 mm
Objem válců 9733 ccm
Výkon 70 ks (51,48 kW)
Rychlost 70 km/h
Dojezd 200 km
Stoupání -
Stupeň -
Příkop -
Brod -

 

Zdroje

FRANCEV, Vladimír, KLIMENT, Charles K. Československá obrněná vozidla 1918-1948. Vyd. 1. Praha: Naše vosjko, resp. 2. (Ares), 2004, 375 s. ISBN 80-86158-40-3 (Ares), ISBN 80-206-0743-9 (Naše vojsko).

PEJČOCH, Ivo. PEJS, Oldřich. Obrněná technika 5: Střední Evropa 1919-1945 (I. část). Vyd. 1. Praha: Ares a Jan Vašut, 2004, 375 s. ISBN 80-86158-32-2 (Ares), ISBN 80-7236-317-4 (Jan Vašut).

TOPlist